יום ראשון, 19 באפריל 2015

פרי הנוני

פרי הנוני הינו אחד המינים הבוטניים של Morinda Citrifolia הגדל כצמח בר באיי פולינזיה, מלזיה, הודו,דרום מזרח אסיה ובאיזור הטרופי של צפון אוסטרליה. הוא אחד מתוך 80 מינים השייכים למשפחה זו. ישנה דעה שפרי הנוני הינו צמח המרפא היותר חשוב מבחינת יכולתו לפתור בעיות בריאות. יש לו היסטוריה ארוכה כצמח מרפא באיזורי גידולו, מרפאים עממיים משתמשים במיצוי הפרי לטיפול במחלות שונות כגון: פטרת, דלקות מפרקים, מחלות חום, תולעי מעיים ומחלות רבות אחרות. מחקרים שנעששו עם מיצוי הפרי אכן אישרו את איכויות המרפא האלו. מחקרים מצאו שמיצוי הפרי הינו אנטי בקטריאלי, אנטי דלקתי, משכך כאב, מנקה ליחה, מוריד יתר לחץ דם, ומהווה אנטי אוקסידנט איכותי. כמות החומרים הפעילים שבפרי מזן זה עולה בצורה משמעותית על אלו של חברים אחרים במשפחת צמחים זו.
חומרים פעילים בצמח הינם מרובים. החשוב ביותר הוא פרוזרונין שהינו חומר המייצר בגוף זרונין שהינו אלקלואיד החיוני לפעולתם של חלבוני גוף רבים. עובדה זו מסבירה את יכולת הפעולה רחבת ההיקף של הפרי לטיפול במחלות כה רבות ושונות. הפרוזרונין ממקור האנונה נמצא עוזר הן בטיפול חיצוני לריפוי כוויות ופצעים והן בטיפול פנימי נגד מחלות רבות. עיקר פעולתו היא להחזיר לתיקנם חלבונים שונים בגוף שהרכבם ופעולתם השתבשו בשל מחלות או הזדקנות.
לדעת היסטוריונים, מהגרים מדרום מזרח אסיה הביאו את זרעי הצמח לאיים הפולינזיים ומטפלים עממיים משמשים בו לטיפול בפציעות, כוויות, גידולים, הפרעות עיכול והפרעות במחזור חודשי. המידע לגבי מיץ האנונה הגיע למערב דרך מחקרים ועבודות שהחלו בשנות ה-50 וה-60 של המאה העשרים בארה"ב.
ד"ר ג'וזף ביטס מהמחלקה לבטיחות מוצרים טבעיים של רשות המזון והתרופות בארה"ב (FDA) אמר שמבדקים שנעשו עם מיץ נוני הראו שהוא עוזר לפעולתם של השרירים החלקים בגוף וכן יש לו אפקט אנטי היסטמיני. המחקרים כיום מאשרים את מרבית התועלות שהרפואה העממית הפולינזית מייחסת למיצוי פרי הנוני. בשנת 1990 נתגלה בארה"ב מרכיב הקיים בנוני בשם דמנקנטל הפועל להחזרת תאים טרום סרטניים למצב נורמלי. מבין 500 צמחים שנבדקו במחקר נמצא הנוני ממקור הוואי כמכיל את הכמות הגדולה ביותר של הדמנקנטל. חומר זה נמצא מאריך בצורה משמעותית את חייהם של בעלי חיים שחלו בסרטן עד פי חמש לעומת קבוצת ביקורת. מיץ הנוני נמצא מעלה את פעילותם של חומרים נוגדי תאים סרטניים. שלל החומרים שבנוני מקנים לו תכונות של אדפטוגן, כלומר חומר שעוזר לגוף להסתגל מצבי לחץ ולפעול במצבים אלו טוב יותר. חומרים אלו עוזרים לריפוי מצבים טרום סרטניים בכך שהם מרפאים תאים פגומים ומחזירים אותם לתפקוד נורמלי. בספרות מקצועית מתפרסמים מאמרים לא מעטים על איכויות המרפא של מיץ הנוני במחלת הסרטן, אחת מפעולותיו בדומה לפעולה של סחוס כרישים היא מניעת היווצרות כלי דם חדשים שאמורים להזין את הגידול הסרטני, דבר הגורם להתנוונות חלקים מתוך הגידול.
פרי הנוני מכיל חומרים כימיים רבים בעלי איכויות ריפוי, חומרים נוספים שהתגלו בתוך המיצוי הם: טרפנים, מורינדין, מורינדון, אקובין, אספרולוזיד אנטרקוינונים שונים, אלאזרין, חומצה קפרואית, חומצה קפרילית, סקופולטין, דמנקנטל ואלקלואידים.
לטרפנים שמצויים בפרי הנוני יש תפקיד לביוסינטזה בגוף ולהתחדשות תאים וכעזר כללי לבריאות. החומרים
מורינדין ומורינדון הם חומרים צבעוניים ובעלי פעילות אנטיבקטריאלית. החומרים אקובין, אספרולוזיד ואלאזרין מנצאו פועלים נגד מספר רב של חיידים מחוללי מחלות, בזכותם מובנת פעולתו של מיץ הנוני נגד דלקות עור, הצטננות, דלקות ומחלות חיידקיות שונות. צמח זה מכיל כמות ניכרת של ויטמין C. החומצה הקפרואית והחומצה הקפרילית המצויות בפרי הינן חומצות שומן בעלות ערך תזונתי רב. החומצה הקפרילית הינה גם חומר פעיל בפני שמרי הקנדידה הפגעים באנשים רבים ומדרדרים את בריאותם הגופנית והנפשית גם יחד. סקופולטין המצוי בפרי הינו חומר בעל ערך רפואי רב, הוא נקשר לסרטונין שבמוח, מוריד יתר לחץ דם ובעל תכונות אנטיבקטריליות, ואנטי פטריתיות ואנטי דלקתיות. בזכותו מיץ פרי הנוני עוזר מאד לחולי דלקות מפרקים ראומטיות וכן לאלרגיות. בזכות הגברת פעולת הסרטונין במוח מיץ פרי הנוני עוזר לפונקציות מוחיות רבות, חומר זה הוא אנטי דיכאוני
עוזר לשיפור שינה, עוזר במצבים כגון מיגרנות וכאבי ראש, הוא מאט התפתחות דמנסיה.
מיץ פרי הנוני מהווה מקור איכותי של פרוזרונין.
בגוף האדם מצויים מספר אלקלואידים הנוטלים חלק בפעולותיו. אחד האלקלואידים היותר חשובים הוא הזרונין אשר עוזר לפעולת אנזימים רבים ולעיצובם של חלבונים רבים. בלעדיו חיים אינם יכולים להתקיים. חומר זה מצוי בכמויות מזעריות והגוף מנצלו במהירות. ככל שהאדם מבוגר יותר או פחות בריא כך גדל המחסור בזרונין בגוף. בנוני יש מעט מאד זרונין אך הצויה בו כמות רבה של פרוזרונין שהינו חומר מוצא לזרונין ועם צריכתו עולה בגוף היכולת ליצור זרונין ובכך משתפר מהלכם של תהליכים גופניים רבים. פעולות פזיולוגיות המהוות תגובה ישירה להגדלת כמות הזרונין הן:
* הורדת יתר לחץ דם.
* הפסקת התכווצויות בזמן מחזור חודשי.
* הקלת סימפטומים של דלקת מפרקים ראומטית.
* מניעת יצירת כיבים בקיבה ובתרסריון.
* עזרה בריפוי נקעים.
* זרוז ריפוי פצעים.
* מניעת מצבי דיכאון.
* האטת התפתחות דמנטיה. (שיטיון)
* שיפור עיכול לקוי.
* צמצום תהליכי הסתיידות עורקים.
* צמצום בעיות בכלי דם.
* עזרה בגמילה מהתמכרות לסמים, עישון וקפאין.
* הפחתת כאב.
* ריפוי כוויות.
* ריפוי דלקות.
* מניעת גדילת תאים טרום סרטניים.
החומר סקופולטין המצוי בפרי הנוני פעיל להורדת יתר לחץ דם, הוא חומר המרחיב מעט כלי דם ונקשר לסרטונין, בניסויים בבעלי חיים הוא הוריד את יתר לחץ הדם עד לנורמה אך לא מעבר לזה.
שימוש במיץ פרי הנוני משפר את פעולתה של בלוטת האצטרובל ולכן עוזר בשליטה בתנודות מצבי הרוח, בויסות רמות אנרגיה, ויסות ואיזון שינה, בגרות מינית, מחזור וביוץ.
החומר סקפוליטין המצוי במיץ פרי הנוני הוא בעל פעילות אנטי דלקתית ואנטי היסטמינית, לכן הינו משפר מצבם של חולי אסטמה וארטריטיס, כמו כן דווחות הקלות במחלות כמו דלקות גידים, הקלה על מצבי כאב שונים, כאבי שרירים ומפרקים.
מצבם הבריאותי של אנשים עם מחלות אוטואימוניות משתפר משמעותית כאשר מוסיפים את מיץ פרי הנוני לתזונתם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה